Håll Sverige Rent får ny logotyp – efter drygt 50 år

torsdag, januari 21, 2016

Redan 1962 skapades Håll Sverige Rents logotyp, som fram tills idag varit helt oförändrad. Men eftersom nedskräpning är ett högst aktuellt problem vill Håll Sverige Rent nu bli ett mer inkluderande och urbant varumärke och har därför skapat en ny logotyp och ett nytt uttryck.

– Nedskräpning är en aktuell fråga, kanske mer aktuell än någonsin med våra nya konsumtionsbeteenden. Med vårt nya uttryck vill vi visa att alla kan vara med och påverka och också visa att skräpet finns överallt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rents symbol skapades 1962 av konstnären Billy Good, då kampanjen ”Håll Naturen Ren” startade. Symbolen visar en granskog som speglas i en klarblå sjö. Nu har dessa två färger integrerats och samtidigt öppnar Håll Sverige Rent upp logotypen, så att andra språk kan användas och även lokala anpassningar.

– Vi vill vara inkluderande och vi vill att alla som bor i Sverige, oavsett i stan eller på landet, ska vilja vara med i våra kampanjer. Genom att både kunna göra lokala och språkliga anpassningar tror vi att vi kan nå ut mycket bredare och få fler att sprida vårt budskap, säger Johanna Ragnartz.

Håll Sverige Rent har sedan 60-talet drivit kampanjer, och förra året deltog fler än 800 000 människor i Håll Sverige Rents stora skräpplockarkampanj. Håll Sverige Rent har också ett tätt samarbete med många kommuner.

Läs mer

Kontakt