Om kampanjen re-think/re-use

Re-think/re-use är Håll Sverige Rents kampanj för att minska användningen av plastbärkassar.

Bakgrund: EU-direktivet syftar till att minska plastpåseanvändningen

EU har utgivit ett direktiv som syftar till att väsentligt minska användningen av plastpåsar. Främst handlar det om plastbärkassar. Direktivet vill begränsa vår användning av plastbärkassar till 90 st per person och år från 2019. Från 2025 vill man att vi ska vara nere i endast 40 plastpåsar per år och person.

Håll Sverige Rent jobbar mot plast i naturen

Håll Sverige Rent kommer att satsa stort på att minska användningen av plastpåsar. Det skulle vi nog göra utan att ha EU-direktivet bakom oss – vår mission är ju att minska nedskräpningen i landet och plast hör till den värsta sortens skräp. Just nu jobbar vi bland annat i EU-projektet BLASTIC med att  undersöka plastens väg från stad till hav. Vi har också startat nätverket Håll Havet Rent där vi samlar företag och organisationer som vill sprida kunskap, skapa lösningar, förebygga och motverka nedskräpning av plast i haven.

Vi börjar med att fråga folk

För att förstå vad svenskarna vet om plastpåsar och också kunna mäta alla de insatser som görs började vi med en s k nollmätning. Där frågade vi svenskarna hur ofta de använder plastpåsar, vilka alternativ de har och även vilka kunskaper som finns kring plastens påverkan på miljön. I slutet av november görs en uppföljning för att se om kampanjen och andra insatser visar tecken på önskad effekt när det gäller inställningen till plastpåsar och den egna användningen av dem.

De flesta svenskar tycker att detta är viktigt

Vår noll-mätning visar att en överväldigande majoritet (92%) av svenskarna tycker att det är viktigt att minska användningen av plastpåsar. Men därifrån till att ändra sitt eget beteende är det en väg att vandra. Vår förhoppning är att vår kampanj rejält kan skynda på den processen.

Läs fler resultat från undersökningen »

Vår kampanj

Vår kampanj kommer att synas i sociala medier och på vår webbplats. Och höras i radio. Vi syns också digitalt på ett antal köpcentrum i Sverige. Dricker du mjölk kan du se vårt budskap på Arlas mjölkpaneler.

Under oktober pågår en komprimerad och riktad informationskampanj i centrala Västerås. Här syns vi i utomhusreklam, i köpcentrum, i Västmanlands tidning och hörs i radio. Bor du i Västerås kommun och besökte ett av återbruken kan du ha sett vår kampanj där.

Vi vet genom nollmätningen att det är de äldre, främst äldre kvinnor, som uppger att de tar med sig egen kasse/väska när de handlar. Därför riktar vi oss i första hand till yngre grupper med kampanjen.

Västerås är en vanlig stad

Efter kampanjen i Västerås där många butiker finns, kommer vi alltså att göra en separat mätning för att se om beteende och inställning till plastpåsarna förändrats. Med erfarenheterna från Västerås, som i många avseenden kan representera en genomsnittlig stad i Sverige, hoppas vi kunna rulla ut reklamkampanjen över andra orter i landet. Problemet med plast i hav och natur är tyvärr för påtagliga för att vi ska låta bli att försöka påverka.
 

Varmt tack till artisten Tessa Rose Jackson för lånet av hennes sköna låt ”Again and Again”.

Tessa stöder vårt arbete för att minska användningen av plastpåsar och låter oss därför använda hennes musik gratis. Om du också gillar hennes låt, så hittar du Tessa Rose Jackson på Spotify och Facebook.

Lyssna på vår radioreklam!

Kontakt