Tillsammans gör vi skillnad!

Att samarbeta med Håll Sverige Rent ger fantastiska möjligheter att skapa nya roliga projekt. Vår verksamhet sträcker sig från förskola och skola till företag, eventarrangörer och kommuner. Genom en djupare relation finns stora möjligheter att stödja Håll Sverige Rent och på så sätt själva bli en del av ett konkret arbete mot ett skräpfritt Sverige och en hållbar utveckling.

Vill ni starta ett samarbetsprojekt?
Kontakta Johanna Ragnartz, tel: 076-941 01 89, johanna.ragnartz@hsr.se

Just nu samarbetar Håll Sverige Rent med:

 

Gekås Ullared

Gekås Ullared har under våren lanserat en ny plastpåse tillverkad av 50 procent återvunnen plast. I samband med lanseringen har de även höjt priset på påsarna, och dessutom valt att skänka överskottet till bland annat Håll Sverige Rent.

Pressbyrån & 7-Eleven (Reitan Convenience)

Genom kampanjen ”Hej då engångsmugg” vill Håll Sverige Rent minska användandet av muggar och andra engångsartiklar som helt eller delvis består av plast. Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg får 3 kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck.

Kappahl

Genom sitt One Bag Habit-initiativ skänker KappAhl allt överskott från sin plastpåseförsäljning till välgörande ändamål, där Håll Sverige Rent är en av flera förmånstagare. Vi har även inlett ett samarbete för att öka kunskapen om bland annat plast i haven hos både KappAhls medarbetare och kunder. Läs mer om KappAhl och One Bag Habit »

Coca-Cola European Partner

Håll Sverige Rent och Coca-Cola European Partners arbetar under 2019 för att kommunicera budskapet om att inte skräpa ner till medarbetare, kunder och konsumenter. Bland annat genom föreläsningar för medarbetare och en gemensam clean up.

Grumme / Orkla Care

Orkla Care sprider genom varumärket Grumme Håll Sverige Rents budskap i sina olika kanaler. Håll Sverige Rent kommer under hösten 2019 vara en del av företagets interna hållbarhetskommunikation genom föreläsningar och clean ups tillsammans med personalen.

Akademibokhandeln

Sedan augusti 2017 skänker Akademibokhandeln överskottet från försäljning av plastpåsar till miljöförbättrande och läsfrämjande hållbarhetsprojekt. Akademibokhandeln stöttar bland annat Håll Sverige Rent i deras projekt Grön Flagg som är ett utbildningsprogram om hållbarhet för skolor och förskolor i Sverige och internationellt. I samarbetet utbildas också butikschefer och personal av Håll Sverige Rent för en ökad kunskap om plast, hållbarhet och nedskräpning. Läs mer om samarbetet på Akademibokhandelns hemsida »

Orkla Foods Sverige

I ett treårigt samarbete mellan Håll Sverige Rent och Orkla Foods Sverige genomförs aktiviteter för att uppmärksamma och sprida kunskap om nedskräpning, både på land och i hav. Under våren startade bland annat ett gemensamt filmprojekt i syfte att utbilda barn och ungdomar om förpackningar – vilka material som används och hur dessa ska återvinnas för att inte bli skräp. Filmen användes under årets Vi Håller Rent-kampanj. 

Fortum

Genom sitt Miljöpaket erbjuder Fortum sina kunder att välja förnybar el från sol, vind eller vatten. Kunden bidrar då dessutom med 100 kr per år till Håll Sverige Rents arbete för att förebygga och motverka nedskräpning. Läs mer på fortum.se.

BigHeart

Med appen BIGHEART kan privatpersoner kostnadsfritt samla pengar till välgörenhet genom att acceptera annonser i sin telefon. Håll Sverige Rent är en av organisationerna som går att samla till, och just nu skänker BIGHEART 20 kr till oss för varje nyregistrering med koden 'HSR'. Ladda ner appen i Google Play Store eller Apple App Store.

Cubus

Från april 2018 skänker Cubus överskottet från sin plastpåseförsäljning till Håll Sverige Rents projekt mot plast i haven. Målet är att minska plastpåseförsäljningen och samtidigt sprida kunskap om plastpåsens miljöpåverkan.

Concordia Maritime 

Concordia Maritime och Håll Sverige Rent har i en gemensam satsning arbetat med syfte att öka och sprida kunskap om nedskräpning och dess konsekvenser, och på så sätt förebygga att plast hamnar i havet. Resultatet av samarbetet är ett quiz som till 2019 lanseras på litterquiz.se 

Unicef och Svenska Skidförbundet

I projektet "Barn har rätt" samarbetar Håll Sverige Rent, Unicef och Svenska Skidförbundet i syfte att skapa möjlighet för fler barn och unga att testa på skidor och vinterlek samt få en ökad kunskap om nedskräpning i naturen. 

EWF ECO och Big Belly

Håll Sverige Rent och EWF ECO samarbetar för att etablera och leverera hållbara avfallslösningar för offentliga platser i kommuner. Genom EWF ECOs produkt Big Belly kan nedskräpningen i städer förhoppningsvis minska. För varje såld produkt doneras också en del till Håll Sverige Rent.  

Kemikalieinspektionen

Håll Sverige Rent har sedan 2015 ett samarbete med Kemikalieinspektionen rörande utbildningsinsatser riktade mot förskolor och skolor i Sverige. Syftet är att öka kunskapen om kemikalier i vardagen samt bidra till mer kemikaliesmarta verksamheter. 

World's Children's Prize Foundation

I projektet No Litter Generation engagerar vi tillsammans med World´s Children´s Prize Foundation miljoner barn världen över mot nedskräpning. Projektet stöds av Svenska PostkodLotteriet

Returpack

Tillsammans med Returpack driver Håll Sverige Rent frågan återvinning genom pedagogiskt material riktat till förskolor och skolor. Projektet är en del av det arbete som drivs inom ramen för Grön Flagg, Unga Reportrar och nätverket HSR Kommun. 

Region Skåne

Håll Sverige Rent arbetar tillsammans med region Skåne för att skapa en digital mötesplats där verksamheter som arbetar med Grön Flagg och hållbar utveckling kan hitta information om aktuella evenemang och aktiviteter runt om i Skåne.

 

Bulls Licensing och Moomin Characters Oy

I ett samarbete med Moomin Characters Oy har Håll Sverige Rent tagit fram en Arabia Muminmugg med ett unikt Muminmotiv som illustrerats av Tove Jansson och hennes bror Lars Jansson under 70-talet för Håll Sverige Rent-kampanjen ”Rädda Östersjön”. 

Varta och Clas Ohlson

Tillsammans med Varta och Clas Ohlson drivs Batterijakten - en återvinningstävling för alla fjärdeklassare i Sverige. De tre senaste åren har Sveriges alla fjärdeklassare årligen samlat ihop hundratals ton batterier för återvinning.

Kontakt